استفاده از توان رسانه‌ها در ترويج فرهنگ سفر،حفاظت از ميراث فرهنگي و صنايع دستي

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از اداره کل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، «محسن طالع زاري» در اين نشست گفت: از آنجا که جاذبه‌ها و پديده‌هاي گردشگري، هنرهاي سنتي و صنايع دستي و همچنين ميراث فرهنگي غني و ديرينه در کشورمان در دنيا زبانزد و بي بديل است، ضروري به نظر مي‌رسد که سازمان‌ها و مراکز متولي اين امور هم ربط و نسبت منطقي با اين امور داشته باشند.

او با بيان اينکه اين نسبت منطقي بايد در انجمن‌ها، کانون‌ها، NGOها ، موسسات و فعالان حوزه‌هاي يادشده نيز وجود داشته باشد ، نقش نشريات تخصصي گردشگري را در اين ميان مهم و غيرقابل انکار برشمرد و افزود: وجود ظرفيت‌هاي بي نظيردر اين سه حوزه ،نگاه جدي و حرفه‌اي به اين مقولات را بيش از پيش ضروري کرده است. بطوريکه بايدبه دنبال راهکار جدي براي استفاده از توان رسانه‌ها در جهت ترويج فرهنگ سفر ،حفاظت و نگهداري از ميراث فرهنگي و توجه به صنايع دستي در بين مردم باشيم.

«طالع زاري» درباره حمايت مادي و معنوي سازمان ميراث فرهنگي از نشريات تخصصي گردشگري خاطرنشان کرد: موضوعات پييشنهادي کميته مديران مسوول نشريات تخصصي گردشگري در خصوص بسته حمايتي در شوراي اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي مطرح و در دست بررسي است.

او از مديران مسوول نشريات تخصصي گردشگري خواست تا بسته حمايتي پيشنهادي خود را به طور کامل و جامع تهيه در اختيار سازمان قرار دهند.

«مهدي اسدي» مديرمسوول نشريه تعطيلات نو و رئيس شوراي راهبردي کميته مديران مسوول نيز در اين نشست با اشاره به برگزاري نشست‌هاي قبلي و اعلام تمايل سازمان مبني بر رشد، توسعه و تخصصي‌تر شدن نشريات گردشگري گفت: در نشست قبلي پيشنهاد شد معيارهايي براي ارزيابي نشريات اين حوزه و نحوه رشد آنها تعيين شود تا سازمان درحد توان و براساس اين معيارها از نشريات تخصصي گردشگري به شکل مادي و معنوي حمايت کند.

او خاطرنشان کرد: براساس نظر شوراي راهبردي کميته مديران مسوول نشريات تخصصي حوزه گردشگري مقرر شد تا کميته ارزيابي متشکل از 3 نماينده از نشريات گردشگري ،يک نماينده از سازمان ، يک استاد روزنامه نگاري، يک عکاس حرفه‌اي و يک نفر مديرهنري براي ارزيابي نشريات حوزه مربوطه تشکيل شود و اين کميته هر 3 يا 6ماه نشريات منتشرشده در اين بازه زماني را ارزيابي کند.

او معيارهاي مورد سنجش را در چهاربخش امور نشر، امور محتوايي، امور هنري و زيرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: سال گذشته سازمان ميراث فرهنگي در جهت حمايت از نشريات تخصصي گردشگري تا مبلغ مشخصي از اين نشريات را خريداري مي‌کرد. در همين خصوص پيشنهاد مي‌شود امسال نيز سازمان در راستاي حمايت از اين نشريات و تا تهيه بسته حمايتي با خريد نشريات تخصصي گردشگري زمينه حمايت مادي را فراهم کند.

«محمد علي مشکيان» دبير شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري نيز در نشست اين شورا گفت : نقش رسانه‌ها در سناريوي رونق توريسم داخلي و خارجي و احياي ميراث فرهنگي نقش اول به شمار مي‌رود . ميراث فرهنگي و گردشگري کشور سرمايه ملي ما است و نگاه تنگ سياسي به اين حوزه فرهنگي ، نوعي خيانت در حق منافع ملي محسوب مي‌شود.

او با تأکيد بر لزوم توسعه زيرساخت‌هاي رسانه اي در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت : باوجود نهادينه شدن فرهنگ سفر در جامعه هنوز حتي برخي روزنامه‌هاي کثير الانتشار صفحه اختصاصي در اين زمينه ندارند و البته جاي خالي نشريه اي فراگير، پر تيراژ و جريان ساز با حضور نيروهاي توانمند مطبوعاتي در اين حوزه پر خبر کاملا به چشم مي آيد.

«مشکيان» گفت : در حوزه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري نيز وضع به همين منوال است و در حالي که در کشورهاي همسايه چندين شبکه راديويي و تلويزيوني 24 ساعته مشغول پخش برنامه از جاذبه‌هاي تاريخي و توريستي خود هستند، ما هنوز حتي يک شبکه راديويي اختصاصي هم در اين زمينه نداريم.

سخنگوي شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي با ارائه گزارشي از روند تشکيل شورا با مشارکت خود خبرنگاران ، زمينه سازي براي توسعه رسانه اي در عرصه هاي ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري را به عنوان هدف اصلي تشکيل اين شورا ذکر کرد و گفت : سازمان ميراث فرهنگي با تشکيل اين شورا به دنبال حمايت از فعالان رسانه اي ، خصوصا خبرنگاران فعال در اين حوزه است .
/104

انتهای پیام/

کد خبر 1390080721